суббота, 15 декабря 2012 г.


Тема: Диспут «Стара і нова школа». Про мову автора і мову дійових осіб за оповіданням І.Франка «Грицева шкільна наука».

Мета: дати поняття про мову автора і мову дійових осіб; розвивати навички висловлювання суджень про історичний зв язокстарої школи з її методами навчання з сучасною школою, умовами життя і навчання учнів; зіставлення зображуваних подій із власними життєвими спостереженнями;виховувати прагнення до освіти, до розширення свого кругозору.

Тип уроку : урок-диспут
 Обладнання: підручник 5 класу, портрет І. Франка, ілюстрації до твору.



І. Організація класу
•             Вступне слово вчителя










ІІ. Оголошення теми та цілей  уроку




ІІІ. Актуалізація опорних знань
·         Перевірка Д.з











IV. Сприйняття й засвоєння нового навчального матеріалу
























·        Робота над текстом
































V. Формування і вдосконалення вмінь і навичок
·        Диспут «Стара школа і нова».







































·        Бліц - турнір










VI. Домашнє завдання
- Доброго дня діти! Рада всіх вас бачити!Сідайте.
Ну от ми знову разом. Думаю за вихідні ви добре відпочили і з новими силами починаєте робочий тиждень.
Сподіваюсь наш урок пройде на позитивній ноті, в черговий раз ви покажете, що багато знаєте і вмієте. Бажаю всім гарного настрою і успіхів.




- Сьогодні ми продовжуємо роботу над оповіданням «Грицева Шкільна наука». Отже, відкрийте зошити та запишіть число, тему нашого уроку.



- Але перед тим як розпочати роботу, перевіримо, як ви виконали домашнє завдання. Вам потрібно було підготувати усну розповідь(характеристику) про Гриця, визначити своє ставлення до нього, намалювати Гриця і на уроці підтвердити свої усні описи малюнками.
Заслуховування усних творів-характеристик образу Гриця.


- Письменники у своїх художніх творах часто передають розмови між героями (діалоги), думки, міркування, висловлювання окремих персонажів (монологи). При цьому вони намагаються відобразити індивідуальні особливості дійової особи (вік, освіченість, недоліки мовлення, настрій, національність, походження з якоїсь певної місцевості та ін.).
Висловлювання персонажів називаються мовою дійових осіб.

-У казках та оповіданнях автори самі описують події, що відбуваються з героями, різні явища життя, картини природи; характеризують своїх героїв, їхні настрої та почуття.
Ці висловлювання, або ці частини художнього тексту називаються мовою автора (авторською мовою).
Авторська мова також відображає характер письменника, його індивідуальні особливості, стиль, але, як правило до унормованої, загальноприйнятої літературної мови.
Мова автора та мова дійових осіб у художньому тексті часто переплітаються, тісно пов язуються між собою.

Навести (зачитати) з оповідання приклади мови автора й мови головного героя Гриця; зробити висновки.

























-А далі наш урок буде проходити у формі диспута.
Диспут - це науковий спір, суперечка з питань, які не мають однозначної відповіді.
Поговоримо ми з вами про «стару і нову школу»
Для початку я розповім вам порядок ведення диспуту:питання розглядаються по черзі. Ви будете виступати теж по черзі (коротко,аргументовано, з наведенням прикладів), ми повинні почути різні точки зору.
Правила ведення диспуту такі:
1. Висловлюватися лаконічно, послідовно викладати думки, обгрунтовувати їх; не відхилятися від теми обговорення.
2. Не перебивати співрозмовника, навіть якщо категорично не згоден з його думкою.
3. Бути ввічливим, тактовним, не ображати опонентів(тих, з ким сперечаєшся).
Питання пр. стару школу:
1.Чи справді Гриць та більшість його однолітків були нерозумними, нездатними до навчання?
2.Чи справді стара школа нічого не могла навчити дітей, не мала значення для їхньої освіти?
3.Чи сприяла навчанню система покарань у старій школі?


- Тепер поговоримо про школу нову. Безмовно, вона краща і за матеріальним забезпеченням, і за методами навчання, і за ставленням учителів до своєї праці. Але, напевне, є і якісь недоліки. Чи не так?які це недоліки?



Отже, в нас бліц – турнір. Я поділю вас на дві команди: хто вважає, що більше хорошого в школі, аніж поганого, і навпаки. Друга команда висловлює зауваження щодо школи, перша їй відповідає, наводить докази на захист.





- Ну що ж, наш урок добігає кінця. Відкрийте щоденники та запишіть Д.з.
Підготувати усний твір «Яким я бачу ідеального учителя», «Мій улюблений учитель (навчальний предмет)» або «За що я люблю (не люблю) школу»














Записують у зошити, число та тему уроку






Бажаючі виступають, отримують оцінку





















Записують поняття до літературознавчого словничка
















Мова автора
Мова Гриця
Почалася наука. Професор говорив щось, показував якісь дощечки, що на них були намальовані якісь гачки та стовпчики...
-Дулна гуска!
-Бо я-а пе-е-лсий ла-а-з у сколі.
-Ні,не хоцу. А сцо то таке?...

Орієнтовані висновки:
1. Автор - людина високоосвічена (про це свідчить вживання складних речень), володіє літературною мовою, походить із Західної України (вживання діалектизмів-професор); спостережливий, добре розуміє дитячу психологію.
2.Гриць-дитина, яка не вимовляє деякі звуки, допотливий, схвильований, гордий за свої успіхи (спочатку); походить із із Західної України; не дуже освічений-говорить простими, часто односкладними словами й реченнями.





























Висловлюють свої думки.











Висловлюють свої думки.





2-га команда:У школі задають багато уроків.
1-ша команда: Так, але ж в світі стільки інформації і людині просто необхідно ознайомитися з нею, щоб зорієнтуватися в житті, і виборі майбутньої професії.







Додаток Б


Оформлення дошки:

Десяте грудня
Класна робота
«Стара і нова школа». Про мову автора і мову дійових осіб за оповіданням І.Франка «Грицева шкільна наука».
      




Додаток В
Оформлення сторінки учнівського зошиту


Десяте грудня
Класна робота

«Стара і нова школа». Про мову автора і мову дійових осіб за оповіданням І.Франка «Грицева шкільна наука».
.

Висловлювання персонажів називаються мовою дійових осіб.
Мовою автора називаються висловлювання, або ці частини художнього тексту, де автори самі описують події, що відбуваються з героями, різні явища життя, картини природи; характеризують своїх героїв, їхні настрої та почуття.



4 комментария:

  1. Любо,нічого зрозуміти не можу. Це конспект майбутнього уроку чи уроку, що провели. Якщо провели, то де самоаналіз. Якесь дивне у вас оформлення, ви ж наче на заняття ходили.
    Якщо це урок, що виплануєте проводити, то кидайте мені його у пошту і телефонуйте - будемо обговорювати. Чекаю.

    ОтветитьУдалить
  2. Цей урок вже провела, самоаналіз в рукописному виді.

    ОтветитьУдалить
  3. Усе через голову. Самоаналізи і рефлексія на блог. Конспект прикріпити. Але не проведете два залікових уроки зараз, то будете проводити - в січні! Хто до кого має приходити на консультацію?

    ОтветитьУдалить
  4. Що відбувається? Ви взагалі практику проходите чи висиджуєте щось? Ваше очікування кінця до добра вас не приведе.

    ОтветитьУдалить